Gedragsbeïnvloeding succesvol toepassen lukt
wanneer je werkt vanuit een beproefde methodiek
en een goed designproces

 
Pieter Jan Troost

Gedrag als uitgangspunt

Gedrag vindt plaats wanneer iemand voldoende gemotiveerd is (ik wil het), het uit te voeren gedrag makkelijk genoeg is gemaakt (ik kan het) en er een trigger is (iets vertelt mij dat ik iets moet doen).

Voor elke journey wordt het gewenste gedrag vastgesteld en de strategie bepaald aan de hand van het Behavior Model (ontwikkeld door BJ Fogg van Standford Persuasive Technology Lab).

 
Doelgroepen-doorgronden.png

Doelgroepen doorgronden

Vanuit het gewenste gedrag worden de doelgroepen doorgrond. Informatiebehoeftes, barrières en motivatie-boosters worden gestructureerd vastgelegd in een matrix – de briefing voor het design.

 
Journey design Pieter Jan Troost.png

Overtuigingsprincipes toepassen in het design

Overtuigingsprincipes vormen de basis voor het ontwerp van online journeys. Zo worden doelgroepen verleid om te klikken, kiezen, kopen, in te schrijven, liken of terug te komen voor meer.

De output:

Klikbare prototypes inclusief short copy,
te gebruiken als centraal regiepunt voor afstemming
met stakeholders, gebruikers en techniek.