Gedragsbeïnvloeding succesvol toepassen lukt
wanneer je werkt vanuit een beproefde methodiek
en een goed designproces
Gedrag als uitgangspunt
Gedrag vindt plaats wanneer iemand voldoende gemotiveerd is (ik wil het), het uit te voeren gedrag makkelijk genoeg is gemaakt (ik kan het) en er een trigger is (iets vertelt mij dat ik iets moet doen).
Voor elke journey wordt het gewenste gedrag vastgesteld en de strategie bepaald aan de hand van het Behavior Model (ontwikkeld door BJ Fogg van Standford Persuasive Technology Lab).
Doelgroepen doorgronden
Vanuit het gewenste gedrag worden de doelgroepen doorgrond. Informatiebehoeftes, barrières en motivatie-boosters worden gestructureerd vastgelegd in een matrix – de briefing voor het design.
Overtuigingsprincipes toepassen in het design
Overtuigingsprincipes vormen de basis voor het ontwerp van online journeys. Zo worden doelgroepen verleid om te klikken, kiezen, kopen, in te schrijven, liken of terug te komen voor meer.